Start arrow Historia arrow Upadek kr贸la Kazimierza Wielkiego (Pawe艂 Grabalski)

Upadek kr贸la Kazimierza Wielkiego (Pawe艂 Grabalski) PDF Drukuj Email
12.04.2012.

Przedb贸rz jest jednym z wielu miasteczek na mapie Polski, kt贸rego historia wi膮偶e si臋 z osob膮 kr贸la Kazimierza III Wielkiego. Go艣ci艂o tu wielu monarch贸w. Lokalna tradycja m贸wi, 偶e Kazimierz Wielki by艂 w Przedborzu wielokrotnie, lecz jak do tej pory uda艂o si臋 potwierdzi膰 tylko trzy jego wizyty: 7 wrze艣nia roku 1364, 8 wrze艣nia 1369 roku (cho膰 co do tej daty w艣r贸d historyk贸w s膮 sprzeczno艣ci*) i w 1370 roku, tak偶e we wrze艣niu. Dla por贸wnania mo偶na doda膰, 偶e W艂adys艂aw Jagie艂艂o by艂 tu przynajmniej 13 razy i by艂 w Przedborzu chyba najcz臋stszym go艣ciem spo艣r贸d monarch贸w, to jednak w 艣wiadomo艣ci mieszka艅c贸w osoba Kazimierza Wielkiego najbardziej si臋 utrwali艂a.

____________________________________________________ 

* Informacja ta oparta jest na li艣cie z 8 wrze艣nia, niezawieraj膮cym daty rocznej, kt贸ry badacze r贸偶nie datuj膮: 1368, 1369, a najbardziej prawdopodobnym jest tu rok 1370, zob. A. G膮siorowski, Itinerarium kr贸la Kazimierza Wielkiego. Materia艂y 1333-1370, „Roczniki Historyczne”, t. 64, 1998, s. 200, przypis 215. 

        

Cz臋sto Przedb贸rz jest wymieniany jako „miasto kazimierzowskie”, od 2010 roku jest cz艂onkiem Stowarzyszenia Kr贸la Kazimierza Wielkiego. Kazimierz Wielki jest tak偶e jedynym kr贸lem, kt贸ry zosta艂 w Przedborzu upami臋tniony: jego imi臋 nosi jedna z ulic oraz szko艂a podstawowa tzw. „tysi膮clatka”. W latach 90-tych ub. wieku Miejsko-Gminny O艣rodek Kultury organizowa艂 og贸lnopolski rajd Szlakiem Kazimierza Wielkiego, kt贸rego trasa bieg艂a od Przedborza do 呕ele藕nicy, a od kilku lat, jesieni膮, pieszy rajd Szlakiem Kr贸lewskich 艁ow贸w Kazimierza Wielkiego organizuje Przedborski Park Krajobrazowy.
Kazimierz Wielki wybudowa艂 w Przedborzu murowany zamek (b膮d藕 dw贸r), jak pisze jego osobisty kronikarz Jan z Czarnkowa, „przepi臋knie i zbytkownie urz膮dzony”, mia艂 te偶 odbudowa膰 zniszczony po po偶arze w 1341 roku ko艣ci贸艂 przedborski i dobudowa膰 do niego wie偶臋, a tak偶e obdarowa膰 Przedb贸rz przywilejami, a mo偶e nawet i prawami miejskimi, co nie jest do ko艅ca potwierdzone, ale z kroniki Jana z Czarnkowa dowiadujemy si臋 偶e miasto zosta艂o przez kr贸la „na nowo za艂o偶one”. Najstarszy znany dokument, w kt贸rym monarcha nadaje miastu przywileje pochodzi z 1405 roku (data ta widnieje obecnie na herbie Przedborza), wtedy to W艂adys艂aw Jagie艂艂o odnawia spalone przywileje Przedborza, czyli wcze艣niej otrzymane i przenosi miasto z prawa polskiego na korzystniejsze magdeburskie, wzoruj膮c je na Ch臋cinach. 

Z ostatnim pobytem Kazimierza Wielkiego w Przedborzu wi膮偶e si臋 tragiczne wydarzenie w jego 偶yciu, kt贸re mia艂o wp艂yw tak偶e na losy Polski - wypadek podczas polowania.

     


Fot. 1. Obraz Arkadiusza Dyrdy z Opola pt. "Upadek Kr贸la Kazimierza Wielkiego", znajduj膮cy si臋 w Szkole Podstawowej w Przedborzu.

      

Ostatnie polowanie

Informacje o wypadku Kazimierza Wielkiego oraz o jego przebiegu znajdujemy w 藕r贸d艂ach 艣redniowiecznych. Pierwszy napisa艂 o tym Jan z Czarnkowa, kronikarz i podkanclerzy koronny, naoczny 艣wiadek tamtych wydarze艅, kt贸ry tak relacjonuje kr贸lewskie polowanie w swojej kronice: Roku Pa艅skiego 1370, dnia 贸smego miesi膮ca wrze艣nia, kt贸ry by艂 dniem Narodzenia Naj艣wi臋tszej Maryi Panny, (…) kr贸l Kazimierz bawi艂 na dworze Przedb贸rz, (…) chcia艂, jak to by艂o w jego zwyczaju, i艣膰 na 艂owy na jelenie. Gdy ju偶 w贸z jego kr贸lewski by艂 przygotowany i kr贸l chcia艂 wsiada膰 do niego, niekt贸rzy z wiernych radzili mu, aby w ten dzie艅 jechania na 艂owy zaniecha艂. Zgadzaj膮c si臋 na to kr贸l zamierza艂 ju偶 by艂 pozosta膰, atoli kt贸ry艣 niecnota podszepn膮艂 mu par臋 s艂贸w o jakiej艣 - jak podobniej do prawdy s膮dz膮 – zabawie, wskutek czego kr贸l, nie zwa偶aj膮c na rozs膮dn膮 rad臋, wsiad艂 na w贸z i po艣pieszy艂 do lasu na 艂owy. Tam, nazajutrz, goni膮c jelenia, gdy si臋 ko艅 pod nim przewr贸ci艂, spad艂 z niego i otrzyma艂 niema艂膮 ran臋 w lew膮 gole艅.

Jan D艂ugosz sto lat p贸藕niej tak偶e opisuje to wydarzenie, lecz nieco je ubarwia. Nie wiemy, czy tylko opiera艂 si臋 na relacji Jana z Czarnkowa i sam j膮 uzupe艂ni艂, czy mo偶e szczeg贸艂y pozna艂 z opowiada艅 os贸b, kt贸re zna艂y 艣wiadk贸w tamtych wydarze艅. D艂ugosz tak opisuje kr贸lewskie 艂owy: (…) kr贸l Polski Kazimierz (…) wybra艂 si臋 wraz z ca艂ym dworem do Wielkiej Polski. Tam przep臋dziwszy wiosn臋 i lato postanowi艂 przez jesie艅 zim臋 zabawi膰 si臋 艂owami w Sandomierskiem i na Rusi. I ju偶 by艂 zjecha艂 do miasteczka Przedborza, gdzie mia艂 zamek kr贸lewski wspania艂e przez siebie zmurowany, i gdzie obchodzi膰 wypad艂o 艣wi臋to Narodzenia N. Panny Maryi; ali艣ci niespodzianie zaskoczy艂a go ci臋偶ka s艂abo艣膰 i przygoda. Kiedy bowiem wybiera艂 si臋 do lasu na jelenie w dniu tak 艣wi臋tym i uroczystym, i ju偶 siada膰 mia艂 do przygotowanego w tym celu pojazdu nie kt贸rzy m臋偶owie pobo偶ni i bogobojni odradzali mu: „aby w dniu po艣wi臋conym czci Przenajchwalebniejszej Panny para艂 si臋 zabaw膮 my艣liwsk膮, zw艂aszcza i偶 mia艂 dosy膰 innych dni, w kt贸rych wolno mu by艂o u偶y膰 swej upodobanej rozrywki, tak wielkiej za艣 uroczysto艣ci nie godzi艂o si臋 ladajak膮 spraw膮 zniewa偶a膰.” Kr贸l uznawszy, 偶e ich rada by艂a s艂uszna i zbawienna, ju偶 by艂 umy艣li艂 艂ow贸w zaniecha膰; innych atoli dworzan podmowami zach臋cony, zmieniwszy swe postanowienie, siad艂 w kolebk臋 i pojecha艂 do lasu. A gdy nazajutrz poluj膮c w tym偶e lesie zbyt r膮czo pogoni艂 za jeleniem, w kniei zaros艂ej i 艂臋kowatej, wierzchowiec na kt贸rym siedzia艂, pad艂 pod nim w najwi臋kszym p臋dzie, a, kr贸l, oty艂y i ju偶 w latach podesz艂y, w tym upadku tak si臋 st艂uk艂 mocno, 偶e ledwo go w poje藕dzie gdzie艣 w najbli偶szej wsi wyszukanym odwieziono.

Po wypadku kr贸l m贸g艂 zosta膰 przewieziony do zamku w Przedborzu, sk膮d wyruszy艂 na 艂owy, ale o tym kroniki nie wspominaj膮, a je艣li tak by艂o, to sp臋dzi艂 tam zaledwie kilka dni, bo ju偶 16 wrze艣nia by艂 w Radoszycach, oddalonych od Przedborza o ok. 30 km. Nieca艂e dwa miesi膮ce p贸藕niej kr贸l umiera w Krakowie, w wieku 60 lat.

Utar艂 si臋 pogl膮d, 偶e kr贸l poluj膮c spad艂 z konia, pot艂uk艂 si臋 i st膮d wywi膮za艂a si臋 choroba, kt贸ra doprowadzi艂a do jego 艣mierci, jednak upadek by艂 tylko zbiegiem okoliczno艣ci. Po wypadku u kr贸la faktycznie wyst膮pi艂a gor膮czka, ale bardzo szybko min臋艂a, a ostateczn膮 przyczyn膮 艣mierci by艂y prawdopodobnie powik艂ania po krupowym zapaleniu p艂uc, na kt贸re kr贸l zapad艂 w drodze do Krakowa i niestosowanie si臋 do zalece艅 lekarzy. Jednak mo偶na powiedzie膰, 偶e wypadek by艂 pocz膮tkiem biegu zdarze艅, kt贸re doprowadzi艂y do 艣mierci monarchy. W 1869 roku podczas remontu sarkofagu Kazimierza Wielkiego w katedrze wawelskiej zbadano jego szcz膮tki. W protokole czytamy m. in., 偶e na lewej ko艣ci goleniowej znaleziono wyra藕ne 艣lady z艂amania, co potwierdzi艂o histori臋 o wypadku na polowaniu. Noga ju偶 si臋 nie zros艂a.

     

Gdzie dok艂adnie wydarzy艂 si臋 wypadek?

Co do samego wypadku wiemy, 偶e na pewno si臋 wydarzy艂, ale nie znamy jego dok艂adnej lokalizacji. Zapisy kronikarskie nie dostarczaj膮 nam 偶adnej informacji na ten temat. Wiadomo jedynie, 偶e by艂o to gdzie艣 w lasach, rozci膮gaj膮cych si臋 wok贸艂 Przedborza, ale niekoniecznie blisko samego miasta, bo kr贸l wyruszy艂 na polowanie jednego dnia, a wypadek mia艂 miejsce nazajutrz. By艂 to z pewno艣ci膮 rozleg艂y las, wi臋c trudno te偶 by艂o okre艣li膰 to dok艂adnie. Dopiero w Staro偶ytnej Polsce pod wzgl臋dem historycznym, jeograficznym i statystycznym Micha艂a Bali艅skiego i Tymoteusza Lipi艅skiego z 1844 roku po raz pierwszy pojawia si臋 nazwa miejscowo艣ci, niedaleko kt贸rej kr贸l mia艂 spa艣膰 z konia podczas polowania. Pod has艂em 呕ele藕nica nad Czarn膮 czytamy, 偶e wie艣 le偶y „o dwie mile od Przedborza, po艣r贸d ogromnych las贸w, w kt贸rych Kazimierz W. cz臋sto polowaniem si臋 zabawia艂”. Dalej autorzy pisz膮, 偶e „w blisko艣ci tej wsi, odniesiony szwank na 艂owach d. 9 wrze艣nia 1370 r., pozbawi艂 monarch臋 we 2 miesi膮ce potem 偶ycia. (…) Podanie niesie, 偶e na uwiecznienie tego zdarzenia, wystawiono na tem偶e miejscu drewnian膮 kaplic臋”. Informacj臋 t膮 powt贸rzy艂 w 1880 roku S艂ownik geograficzny Kr贸lestwa Polskiego i innych kraj贸w s艂owia艅skich, dodaj膮c, 偶e z czasem przy tej kaplicy urz膮dzono parafi臋. Trudno stwierdzi膰 na czym oparto t膮 informacj臋, skoro przez pi臋膰 wiek贸w nikt o tym nie wspomnia艂. By膰 mo偶e autorzy Staro偶ytnej Polski dowiedzieli si臋 o tym od mieszka艅c贸w 呕ele藕nicy? Takie wydarzenie, jak wypadek kr贸la, kt贸ry przez wieki uwa偶any by艂 za przyczyn臋 jego 艣mierci, z pewno艣ci膮 by艂 tak wa偶nym wydarzeniem dla okolicznych mieszka艅c贸w, 偶e wie艣膰 o nim mog艂a by膰 przekazywany przez pokolenia, jak r贸wnie偶 informacja o genezie ko艣cio艂a (b膮d藕 kaplicy), kt贸ry tam mia艂 stan膮膰 po wypadku.

呕ele藕nica le偶y dzi艣 na terenie gm. Przedb贸rz. Do XVI w. wie艣 nazywa艂a si臋 呕elazne Nogi i istnia艂a ju偶 za czas贸w Kazimierza Wielkiego. Po艣wiadcza to dokument z 10 marca 1359 roku, wystawiony w Krakowie, w kt贸rym kr贸l Kazimierz Wielki dokonuje wymiany wsi kr贸lewskiej Piekary na 呕elazne Nogi, b臋d膮ce w贸wczas w艂asno艣ci膮 zakonu norbertan贸w z Witowa. Zakon zyska艂 Piekary le偶膮ce blisko innych posiad艂o艣ci klasztoru, a kr贸lewszczyzna przedborska powi臋kszy艂a si臋 o 呕elazne Nogi i nale偶膮ce do wsi lasy. Ko艣cio艂a prawdopodobnie wie艣 wtedy jeszcze nie posiada艂a.

     


Ryc. 1. Dokument potwierdzaj膮cy wymian臋 wsi kr贸lewskiej Piekary na wie艣 呕elazne Nogi dnia 10 marca 1359 roku. AGAD, Zb. dok. perg. nr 2130 (skan z: Portal Archiw贸w Polskich http://archiwa.polska.pl ).

        

Nazwa mog艂a oznacza膰 las o 偶elaznych, czyli twardych ga艂臋ziach, wyraz „noga” u偶ywany by艂 w znaczeniu odnogi, a odnoga by艂a synonimem ga艂臋zi. Takie nazwy nadawano lasom prawdopodobnie ze wzgl臋du na ich poszycie ze zwartymi zaro艣lami o twardych ga艂臋ziach. Zast膮pienie nazwy 呕elazne Nogi 呕ele藕nic膮 mog艂o mie膰 zwi膮zek z 偶elazem, kt贸re w tej miejscowo艣ci wydobywano i przerabiano. Na pocz膮tku XVI w. w lesie w pobli偶u ko艣cio艂a za艂o偶ono ku藕nic臋 偶elazn膮, a z czasem wytworzy艂a si臋 ma艂a wioska, nale偶膮ca do starostwa przedborskiego. Z informacji pochodz膮cej z 1511 roku dowiadujemy si臋, 偶e kopalnia 偶elaza we wsi 呕elazne Nogi zosta艂a oddana Andrzejowi z Chocimowa, cze艣nikowi sieradzkiemu, wraz ze swobodnym wyr臋bem w lasach kr贸lewskich za op艂at膮 8 grzywien rocznie oraz dostaw膮 dla dworu w Przedborzu o艣miu woz贸w rudy 偶elaznej.

Pierwsza wzmianka o ko艣ciele 艣w. Miko艂aja w 呕elaznych Nogach pochodzi z 1458 roku, wtedy ko艣ci贸艂 otrzyma艂 od Kazimierza Jagiello艅czyka nadanie myta mostowego na rzece Pilczycy, czyli Czarnej. W 1617 roku drewniany ko艣ci贸艂 spali艂 si臋, a na jego miejscu wybudowano nowy, tak偶e drewniany, kryty gontem, niewielki, o d艂ugo艣ci 24 艂okci i szeroko艣ci 18 艂okci, kt贸ry w 1868 roku r贸wnie偶 sp艂on膮艂. Obecny murowany ko艣ci贸艂 wzniesiony zosta艂 w latach 1869-1870 przez architekta Wojciecha Bobi艅skiego. Nad wej艣ciem g艂贸wnym widnieje 艂aci艅ski napis: ECCL PAROCH. ZELEZNICA AEDIF. ANNO DOMINI 1370 REAEDIF. 1617 - 1870, czyli KO艢CI贸艁 PARAFIALNY 呕ELEZNICA WYBUDOWANY W 1370 R., PRZEBUDOWANY 1617 – 1870.

     


Fot. 2. Ko艣ci贸艂 parafialny pw. 艢w. Miko艂aja w 呕ele藕nicy, wygl膮d obecny.

      


Fot. 3. Napis nad wej艣ciem do ko艣cio艂a w 呕ele藕nicy: ko艣ci贸艂 parafialny 呕ele藕nica wybudowany w 1370 r., przebudowany 1617-1870.

         

W Liber beneficiorum archidyecezyi gnie藕nie艅skiej, spisanym w l. 1511-1523 z inicjatywy arcybiskupa gnie藕nie艅skiego Jana 艁askiego, czytamy: „Ko艣ci贸艂 parafialny w lesie, zwanym „呕elazne Nogi”, na brzegu rzeki Czarnej, przy kt贸rym mieszka sam pleban i gdzie obecnie urz膮dza si臋 ku藕nica, pod wezwaniem 艣w. Miko艂aja, patronatu kr贸lewskiego”. Nawet sam tytu艂 opisu ZELASNENOGY, INTER NEMORA (呕ELAZNE NOGI, POMI臋DZY LASAMI) ju偶 m贸wi, 偶e ko艣ci贸艂 sta艂 poza wsi膮, w lesie, co mo偶e mia艂o podkre艣li膰 jego nietypowe po艂o偶enie. Do parafii 呕elazne Nogi nale偶a艂y dwie wsie: Stara Wie艣 i Wola. Ta pierwsza mog艂a by膰 pierwotnym osiedlem 呕elazne Nogi, kt贸re po za艂o偶eniu Woli sta艂o si臋 Wsi膮 Star膮. W dokumencie zamiany z 1359 roku Wola nie zosta艂a wymieniona, a wi臋c musia艂a powsta膰 p贸藕niej. Potem, gdy osada rozwin臋艂a si臋 przy ko艣ciele i ku藕nicy, Wola znikn臋艂a i obecnie nie istnieje. Stara Wie艣 w rejestrze taksacji dochod贸w z d贸br powiatu ch臋ci艅skiego w latach 1527-1530 wymieniana jest jeszcze jako po艂膮czona z osad膮 ko艣cieln膮 pod wsp贸ln膮 nazw膮 呕elazne Nogi. 艁aski w Liber beneficiorum… nie wspomina nic o wypadku kr贸la ani nie przekazuje nam 偶adnej informacji o genezie ko艣cio艂a w 呕elaznych Nogach.

Problem ustalenia miejsca wypadku Kazimierza Wielkiego podj膮艂 w 1986 roku Henryk Rutkowski. W swoim artykule „Pomnik wypadku Kazimierza Wielkiego” opublikowanym w Rocznikach Humanistycznych twierdzi m. in., 偶e nietypowe po艂o偶enie ko艣cio艂a w lesie poza wsi膮 mo偶e by膰 potwierdzeniem tego, 偶e pierwszy ko艣ci贸艂 (kaplica) m贸g艂 faktycznie stan膮膰 w miejscu wypadku Kazimierza Wielkiego. Rutkowski zwraca te偶 uwag臋 na patrona ko艣cio艂a. Co prawda 艣w. Miko艂aj w 艣redniowieczu by艂 bardzo popularnym patronem ko艣cio艂贸w, ale by艂 te偶 m. in. jednym z tych patron贸w, kt贸ry przychodzi z pomoc膮 potrzebuj膮cemu i ratuje go w nieszcz臋艣ciu. Je偶eli ko艣ci贸艂 faktycznie ufundowa艂 Kazimierz Wielki w miejscu swojego wypadku, to m贸g艂 on powsta膰 ju偶 po jego 艣mierci, ale kr贸l sam m贸g艂 wyda膰 polecenie wybudowania i uposa偶enia ko艣cio艂a zaraz po wypadku, a powodem takiej decyzji mog艂o by膰 podzi臋kowanie za ocalenie 偶ycia, albo zado艣膰uczynienie za polowanie w 艣wi臋to (by艂a to tak偶e niedziela). Mo偶emy tutaj snu膰 wiele hipotez i domys艂贸w. Nie zachowa艂y si臋 偶adne dokumenty dotycz膮ce powstania parafii i wcze艣niejszych ko艣cio艂贸w, sama lokalizacja ko艣cio艂a w艣r贸d las贸w, jak i jego patron, ani niczym nie poparta XIX-wieczna informacja tak naprawd臋 niczego nie dowodz膮. Tego gdzie wypadek kr贸la si臋 wydarzy艂 nie wiemy i zapewne nigdy si臋 nie dowiemy, a wi臋c 呕ele藕nic臋 jako miejsce wypadku Kazimierza Wielkiego mo偶na traktowa膰 raczej umownie i jako tradycj臋 lokaln膮.

       

Troch臋 legendy

Na temat wypadku Kazimierza Wielkiego powsta艂o te偶 wiele legend, dwie z nich przytacza Micha艂 Rawita-Witanowski w swoich pami臋tnikach z pobytu w tych stronach na pocz. XX w.

Pierwsza m贸wi, 偶e gdy kr贸l Kazimierz Wielki spad艂 z konia podczas polowania i nog臋 z艂ama艂, nikogo nie by艂o przy nim, bo strzelcy rozproszyli si臋 w puszczy i le偶a艂 bez 偶adnej pomocy. Przyby艂 mu na ratunek 艣w. Miko艂aj, kt贸ry opatrzy艂 kr贸la i pom贸g艂 mu znowu dosi膮艣膰 konia i przeprowadzi艂 przez bezdro偶a do grona os贸b, kt贸re z nim polowa艂y. A na tym miejscu gdzie si臋 to sta艂o, na wieczn膮 pami膮tk臋, postawiono z drzewa modrzewiowego ko艣ci贸艂ek, a na nim umieszczono obraz 艣w. Miko艂aja i pod jego imieniem po艣wi臋cono now膮 kaplic臋. Odt膮d te偶 z ca艂ej z ca艂ej okolicy tutejszej 艣w. Miko艂aj jest czczony przez lud wie艣niaczy, jako osobliwy patron okolicy i w doroczne jego 艣wi臋to w pobliskich parafiach.

Drug膮 legend臋 Rawita-Witanowski mia艂 us艂ysze膰 od pewnego starca z 呕ele藕nicy. Opowiada艂 on, 偶e gdy Kr贸l Kazimierz podczas polowania przeje偶d偶a艂 przez most, ko艅 z艂ama艂 nog臋 a kr贸l spad艂. Przy drodze mieszka艂 kowal, kt贸ry koniowi nog臋 naprawi艂. Za to kr贸l dzi臋kuj膮c Panu Bogu na wzg贸rku postawi艂 ko艣ci贸艂, kowala obdarowa艂 ziemi膮, a na pami膮tk臋 podarowa艂 mu zrobion膮 z 偶elaza nog臋 – dlatego dawniej miejsce to nazywali „呕elazne Nogi”.

Powsta艂e wok贸艂 wypadku legendy s膮 ju偶 dzie艂em ludzkiej wyobra藕ni i przekaz贸w, jednak 艂膮czy je sam fakt wypadku w tamtych stronach, a jak wiemy w ka偶dej legendzie jest ziarno prawdy, wi臋c i tutaj nie mo偶e by膰 inaczej.

*   *   *

Dzi艣, opr贸cz ko艣cio艂a, czyli wed艂ug tradycji w艂a艣ciwego pomnika maj膮cego upami臋tnia膰 nieszcz臋艣liwy wypadek kr贸la Kazimierza Wielkiego, w 呕ele藕nicy znajduje si臋 tak偶e zwie艅czony koron膮 obelisk z piaskowca z napisem „Kazimierz Wielki †1370”, wybudowany w 1997 roku z inicjatywy dyrekcji Przedborskiego Parku Krajobrazowego. Natomiast w okolicznych lasach, na G贸rze Koz艂owej, przy Szlaku Kr贸lewskich 艁ow贸w, w 2006 roku wystawiono drewnian膮 kapliczk臋 s艂upow膮 z rze藕b膮 艣w. Huberta (patrona my艣liwych i le艣nik贸w) z wypisanymi od frontu datami „1370” i „2006”.

     


Fot. 4. Obelisk w 呕ele藕nicy upami臋tniaj膮cy wypadek Kazimierza Wielkiego, z prawej widoczny ko艣ci贸艂.

    


Fot. 5. Kapliczka 艣w. Huberta na G贸rze Koz艂owej.

    

Tekst i fot. Pawe艂 Grabalski

        

Bibliografia:

1) Henryk Rutkowski, „Pomnik wypadku Kazimierza Wielkiego”, [w:] Roczniki Humanistyczne, t. 31, 1986, z. 2.
2) Jan Wi艣niewski, ks., „Dekanat konecki”, (reprint), Kielce 2000.
3) Micha艂 Rawita Witanowski, „Dawny powiat ch臋ci艅ski z ilustracjami prof. Jana Olszewskiego”, opr. D. Kalina, Kielce 2000.
4) Zygmunt Wnuk (red.), „Przedborski Park Krajobrazowy. 20 lat istnienia PPK (1988-2008)”, Rzesz贸w 2008.
5) S艂ownik geograficzny Kr贸lestwa Polskiego i innych kraj贸w s艂owia艅skich, Tom IX (Po藕aj艣cie – Ruksze), 1888.
6) Staro偶ytna Polska pod wzgl臋dem historycznym, jeograficznym i statystycznym opisana przez Micha艂a Bali艅skiego i Tymoteusza Lipi艅skiego. T.2, 1885.
7) Jana 艁askiego arcybiskupa gnie藕nie艅skiego, prymasa, legata urodzonego Liber beneficiorum archidyecezyi gnie藕nie艅skiej, T. 1, Gniezno, 1880.
8) Kronika Jana z Czarnkowa, t艂. J贸zef 呕erbi艂艂o, Krak贸w 2009.
9) Jana D艂ugosza Roczniki, czyli Kronika s艂awnego Kr贸lestwa Polskiego, ks. 9, Warszawa 1975.
10) R. Grodecki, „Zgon Kazimierza Wielkiego (1370)”, [w:] „Mediaevalia w 50 rocznic臋 pracy naukowej Jana D膮browskiego”, Warszawa 1960.
11) A. G膮siorowski, „Itinerarium kr贸la Kazimierza Wielkiego. Materia艂y 1333-1370”, [w:] „Roczniki Historyczne”, t. 64, 1998.

 
« poprzedni artyku   nast阷ny artyku »

Pierwszy portal o Przedborzu  
Design by Studio Orma艅ski